טייקון או קיבוצניק?
"אנחנו הולכים לאט לאט, בזהירות, בונים נדבך על נדבך. כשהיסודות חזקים אפשר להגיע למבנה גבוה"
איציק בדר, חבר קיבוץ גבעת חיים מאוחד, חולש כיו"ר גרנות על אימפריה של 3.5 מיליארד ש"ח. מה שהחל כארגון קניות קטן צמח לתשלובת חקלאית תעשייתית הכוללת 20 מפעלים ותאגידים של 42 קיבוצים, מניות בתנובה ובחברת הדלק אלון. למרות שהוא נתפס כמנהל ריכוזי, ההחלטות מתקבלות בהסכמה ובדיאלוג עם שותפי העשייה, ו"מניית הזהב"- יכולת של הקיבוצים להכריע בקבלת החלטות ע"י אסיפת חברי המשקים- לא מומשה עד היום.
איציק מספר על תחושת שליחות להתוות דרך במהלך 20 שנות ניהול מכוון תוצאות, על ניצול יתרון יחסי של שותפים, שיקולים ברכישת חברות או כניסה לשותפות, הצמחת מנהיגות "משלנו" ודלת פתוחה למנהלי החברות.
איציק בדר
האזנה נעימה! הפעל כאן←
מויש: אנחנו מארחים היום את איציק בדר, יו"ר גרנות, שלום איציק
איציק: שלום וברכה
מה שלומך?
מצוין
אני כל כך שמח שהגעת הנה ואתה ניווטת, באמת אתה אחד היחידים שהצליח להגיע בלי לבקש הוראות הפעלה. איך עשית את זה ?
שלחת לי את המפה, ועם מפה אני בדרך כלל מסתדר
חלוץ
אנחנו מתחילים עם שיר שאתה אוהב
האיש מן הבקעה, דורית ראובני. יש לי קשר אישי לבקעה. לאחר שסיימתי את שירותי בצבא, לאחר מלחמת ששת הימים, גויסתי על ידי התנועה להקים את היאחזות נחל קליה, תקופה של התנדבות, והקמתי את ההיאחזות. בשלב יותר מאוחר, לאחר שסיימתי את הכהונה הראשונה שלי כמרכז המשק של גבעת חיים מאוחד, יצאתי להקים את קיבוץ ייטב באותם הימים.
היית חלוץ פעם?
הייתי חלוץ, ואני חושב שאני גם היום חלוץ
רץ כמו פרא לחפש לי פרח
האגדות יפות הן / עד שפתאום עפות הן / רק אלוהים ידע לאן / אני מגדל הקמתי / בו לבדי חלמתי / נסיך שלי על סוס לבן
חמה הדרך, ארוכה היא / ושם הוא בין קוצי הקיץ / רץ כמו פרא לחפש לי פרח / חוזר הוא / נושא קנה סוף אלי מן הבקעה
אני קיבוצניק. קודם כל אני קיבוצניק, ואני עושה את התפקיד שלי בגרנות, כמו גם תפקידים אחרים שבהם אני מכהן, כשליח של ציבור, של חברי הקיבוץ. ואני בעצם ממצה את היכולת של שיתוף הפעולה של חברי הקיבוצים, של הקיבוצים, כדי למנף אותה לפעילות כלכלית משמעותית, שהיא מהווה נדבך מאוד חשוב בהבטחת הקיום, הפרנסה, הכלכלה של הקיבוצים, ואני מקווה גם של חברי הקיבוצים.
ותפקיד לא פחות חשוב בעיני זה חיזוקה של החקלאות, של החקלאים, של ההתיישבות הכפרית. כך שגרנות היום לא עוסקת רק בחקלאות, אלא גם עוסקת בנושאים שהם משיקים לצרכים של החברים בהתיישבות הכפרית, בפריפריה. מעבר לפעילות המרכזית שלנו והענפה בתחום החקלאות, יש לנו גם חברה שעוסקת בתחום של סיעוד. מטפלת בקשישים גם בקיבוצים וגם בארץ כולה, ופעילויות נוספות שנותנות יתרון ומנצלות את הכוח המשותף לטובת היישובים והחברים. אני גם מאוד מסופק מכך שאפשר לסמן את התוצאות הכלכליות של הארגון ומפעליו כמוצלחות. היקף הפעילות והיקף הרווחים הולך וגדל, וחברי הקיבוץ נהנים.
פעילות כלכלית, כמו כל דבר אחר, קיימת כל עוד היא צומחת ומתפתחת ונכנסת למעגלי פעילות נוספים. גרנות כשהוקמה, לפני כשבעים שנה, הוקמה כארגון קניות. בשנות ה- 40 של המאה הקודמת השכילו הקיבוצים לרכז את הקניות המשותפות, ובכך להביא ליעילות ולהוזלת מחירים. לימים, בראשית שנות ה- 60, הוקמו מפעלים אזוריים, שבאו והחליפו את בתי האריזה הקטנים שהיו בכל יישוב ויישוב, את מכוני התערובת הקטנים שהיו בכל יישוב ויישוב, ומיצו את הפוטנציאל של עבודה משותפת במערכת קואופרטיבית לטובת המשקים והמערכת החקלאית.
אנחנו התפרסנו מתוך כך גם לפעילויות נוספות. אנחנו שותפים יחד עם תנובה בקבוצה גדולה מאוד, שיש לה משחתות, מדגרות, גידול פתם ואודם, כך שכל פעילות כלכלית שאנחנו עוסקים בה מתרחבת במעגלים הסביבתיים הכלכליים של אותה פעילות.
כמעט פי 20
כן. והחברה הזאת היא היום אחת החברות הגדולות בארץ, ונותנת שירותים לאורכה ולרוחבה של הארץ. אבל אנחנו שומרים על דגש למתן שירותים לקיבוצים והקמת בתי סיעוד. תפעול בתי סיעוד בשירות לחברי הקיבוצים.
אנחנו התרחבנו לתל"ם, התחנה לשירות, שהוחזקה כשעמותה על ידי התנועה הקיבוצית.
התחנה לטיפול נפשי, תמיכה רגשית?
כן, כן. היא היום עברה לעמל. עמל מתפעלת אותה ומחזיקה אותה כיחידה עסקית. אנחנו מאמינים שכל פעילות צריכה לעמוד בקריטריונים כלכליים, אבל יש לה שליחות ויש לה מסר ציבורי.
אמרנו כבר שאנחנו מובילים מעגלים מעגלים. לכל המערכת הזאת יש מנהיגות, יש מי שמוביל. בראש הפירמידה, בעשרים השנים האחרונות, אני עומד, אבל אני אומר אנחנו, כי אנחנו עושים את זה. אנחנו צוות אנשים שעובדים ביחד, ואנחנו עושים את הדברים במשותף. ואמרתי כבר, אני רואה את עצמי כשליח ציבור, אבל כשהוטלה עלי המשימה להוביל את הארגון אז אני מתווה את הדרך, אני מנסה ליצור את המטרות, את היעדים, אבל גם כאן אנחנו מקבלים את ההחלטות ומחליטים על המטרות ועל היעדים במשותף. ותפקידי כמי שמנהיג ומנהל זה להוביל את הארגון, ואת זאת אני עושה.
אני מאוד מודע לעניין, מאז נבחרתי להיות מרכז משק בקיבוצי גבעת חיים מאוחד בגיל 26, ומהר מאוד למדתי שלהצלחות יש אבות רבים ולכישלונות יש אחד יתום ומסכן.
אבל אני לא רואה את זה בצד השלילה בלבד, כי אני חושב שלכל אחד מותר גם להיכשל. אבל האחריות הציבורית היא אחריות עצומה ואני מודע לכך. אני מודע לכובד האחריות שיושבת על כתפיי, ואני חושב שזה מחייב אותי בסגנון הניהול, באחריות, במבנה ההון של היחידות הכלכליות שאני מופקד עליהן.
אבל בוא ניקח רגע את הדוגמא שנתת על עמל. אתה אומר שזאת רשתשעסקה בסיעוד. היא כנראה התאימה מאוד לאוריינטציה של הקיבוצים, אנימניח שזה התאים לערכים וגם לדברים נוספים. אבל לקחת רשת שהתחילה עם מחזור של 25 מליון ולהצמיח אותה ל-400 מליון, זה אומר שנעשתהבחירה שהיה בה חזון, ושהייתה הסתכלות לטווח ארוך. איך עשית את זה עם רשת עמל?
אנחנו לאורך שנים לא הוצאנו כספים מהחברה, אלא כל הרווחים של החברה נוצלו להשקעה, לרכישת חברות נוספות, להתפתחות, וכך הגענו למה שהחברה היום. ורק בשנה האחרונה קיבלנו החלטה שמעכשיו 50% מהרווחים של החברה, כל שנה, מחולקים לחברים כדיבידנד. וכך החברה יכלה להתפתח מכוחות עצמה, תמיכה של בעלים, תמיכה בניהול ובהצגת המטרות, והגענו לאן שהגענו. וזה לא החברה היחידה שעשתה את הנפלאות האלו.
קודם כל ואולי חשוב, לגרנות יש שם טוב. וכל מי שבא בקשרים עסקיים עם גרנות מבין ויודע שאנחנו שותפים, או מובילים, בפעילות לטווח ארוך. אנחנו לא חברת השקעות שבאה, משקיעה ומחפשת את האקזיט. אנחנו נכנסים לפעילויות שמשרתות את המטרות ואת הערכים של הארגון שלנו, של החברים שלנו. וכשאנחנו נכנסים לפעילויות כאלו אנחנו נכנסים כדי להיות בהן, ולהיות בהן לאורך זמן, כי הפעילויות משרתות את הערכים ואת המטרות של הארגון, של הקיבוצים של החברים. לכן אנחנו שותפים, או בעלים, של פעילויות לטווח ארוך.
הפעילויות שלנו לא נמדדות באקזיט. הן נמדדות ביכולת שלהן להרוויח, ביכולת שלהן לתת שירות. ואנחנו מצפים שלאורך זמן הפעילויות תחלקנה דיבידנדים לבעלים שהם הקיבוצים.
למה?
פשוט, כשפעילות כלכלית לא עולה יפה, זאת בעיית ניהול.
אני כל כך מסכים איתך.
במקרה הזה, ברגע שהבנו שזה לא עולה יפה, זו לא פעילות שהיא סינרגטית חשובה למערך הפעילויות של גרנות, החלטנו לסגור אותה. גידרנו את ההפסד, שהוא היה הפסד שאנחנו בקלות יכולים להתמודד איתו, לא רצינו להמשיך ולהשקיע אנרגיות ניהוליות ואנרגיות כלכליות במקום שהוא לא משרת את הציר המרכזי של המטרות והיעדים שלנו.
היו עוד כמה פעילויות קטנות כאלו, אבל בגדול אנחנו הולכים תמיד על הרמה של הסיכונים. היא הרמה שמכתיבה, אז במקום שבו אנחנו רואים שאנחנו מתחלקים או יורדים על הבנקט- עוצרים, מחזירים את הרכב אל הכביש.
אם אחד מהמנהלי מפעלים או מנהלי תאגידים עושה וטועה, אתה מרגיש נוח עם זה?
קודם כל, אם מישהו טועה אני לא מרגיש נוח עם זה. יחד עם זאת אני לא חושב שיש מישהו שלא טועה. אני מאוד ביקורתי לתרבות הזאת של עריפת ראשים של כל מי שטועה.
אני חושב שצריך להחליף מישהו שטועה וטועה וטועה, ובעיקר מי שחוזר על אותה טעות פעמיים, אבל אחד הדברים שאנחנו לומדים ויודעים זה ללמוד מטעויות, לנתח את הטעויות. דרך אגב אנחנו מנתחים גם הצלחות וגם כישלונות, ואנחנו לומדים בתפקיד. בין השאר, אחד התפקידים החשובים שלי זה להעצים את המנהלים שעובדים איתי, להדריך אותם, לכוון אותם. אני אומר תמיד לאנשים: אתם יודעים מה, בואו להתייעץ איתי לפני שאתם עומדים לעשות טעות ולא אחרי.
אבל הם צריכים לראות בך פרטנר בשביל להתייעץ.
אני חושב שכל עוד האנשים שעובדים איתי רואים בי כמי שחשוב להם והם רוצים להתייעץ איתו, אני יודע שאני עושה את העבודה הנכונה ואני במקום הנכון. הרגע שבו לא יצטרכו אותי, סימן שסיימתי את תפקידי.
בוא ניקח את "שערך הארוך נערה" של הדודאים. מעניין, גם השיר הזה הוא אצלי בזיכרונות מהתקופה של הצבא, של הטירונות
שיערו גולח כשבא למחנה / שיערה נשאר ארוך ובלי מענה
"אינני שומע אותך ברעש הגובר" / שיערך הארוך, נערה, שיערך הקצר.
כל הקיץ התאמנו פרחים לפרוח, בתוך האדמה הסבלנית וצברו כוח
"חזרתי אלייך. אבל הייתי אחר" / שיערך הארוך, נערה, שיערך הקצר
אני אגיד ככה: הסביבה תופסת אותי כריכוזי. בתפיסת עולמי אני אדם שמאוד מבזר, כי אני אחראי על קבוצה גדולה של חברות. דיברנו על החברות של גרנות, אבל אני גם יו"ר של החברה הפרטית שמחזיקה בכל קבוצת אלון, דירקטור ומוביל את הקבוצה הקיבוצית בתנובה, ויו"ר של פריגת בקיבוץ גבעת חיים. ובכל המקומות, אם זה בגרנות ואם זה בחברות שבהן אני שותף ומוביל, ישנם אנשים שיש להם את הסמכויות והם מנהלים, אני לא יכול לנהל אותם.
אבל בצד של התוויית הדרך, המטרות והיעדים אני מאוד ריכוזי. אנחנו מגדירים מה אנחנו רוצים ולאן אנחנו רוצים להגיע, והתפקיד שלי, כפי שאני רואה את הדברים, זה שאנשים שמובילים ילכו בדרך שאותה התווינו. אז ההגדרות של מבוזר, ריכוזי, זה תלוי בעיני המתבונן, ובסופו של דבר, מערכת נמדדת בתוצאות.
במפעלים של גרנות אנחנו מעדיפים, באופן בולט, לבחור את המנהלים מתוך חברי הקיבוצים. וזה כבר, בבסיס, קבוצת בחירה שהיא קטנה יחסית.
למה דווקא רק חברים?
כי זה מפעלים של חברי הקיבוצים וזה שומר על האופי. זה מפעלים של הקיבוצים ושל חבריהם, ואני חושב שזה נכון לתת להם את ההזדמנות. זה שלהם, וכך גם אופי הניהול. הנושא הראשון שאני בודק זה מה הרקורד והעשייה של המועמד לניהול. ואין יותר טוב מאשר הניסיון הקודם שלו להעיד על יכולותיו בעתיד. בדרך כלל באים אנשים מתוך העשייה הקיבוצית בקיבוצים שלהם, ומאחר וההנהלה שלי זה הנהלה של חברי קיבוצים, ואני נפגש ומכיר אותם, אני מסמן לי כבר לאורך הדרך את הבולטים יותר מבין ממלאי התפקידים בקיבוצים, והם הבסיס לעתודה הניהולית של הארגון ומפעליו בהמשך.
אבל כשאתה אומר אני סימנתי את הקאדר של חבר'ה מהקיבוצים בעצם אתה צמצמת את מוטת הבחירה שלך לקבוצה מסוימת. עם כל זה שקיבוצניקים הם חבר'ה נהדרים, באמת יש לי רק דברים טובים להגיד, אנחנו מדברים היום על ניהול גלובלי, על הסתכלויות רחבות יותר, על שוק רחב, על יכולת חזון רחבה. אתה מוצא את זה היום בתוך המנהלים הקיבוציים?
אז ככה, יש חברות שבהן מנהלים מנהלים שאינם חברי קיבוץ, אבל למפעלי הליבה, למפעלים החקלאיים של גרנות ולפעילויות הניהול המרכזיות בארגון, אם זה ארגון הקניות, המוסד הפיננסי, אם זה ניהול כל התשתיות והחצר של גרנות, אמבר על שלל פעילויותיו, יש לנו בית אריזה לאבוקדו, בית אריזה להדרים, את כל הפעילויות האלו מנהלים חברי קיבוץ.
אכן, אכן. וגם במקומות אחרים אנחנו נותנים עדיפות לחברי קיבוץ. עכשיו, בין חברי הקיבוץ יש אנשים מצוינים עם יכולות ניהול מצוינות. ואנחנו, הארגון, גם מעצים ומפתח את הקבוצה שבתוכו, בעבודה משותפת, בידע שאנחנו סופגים אחד מהשני, ואני חושב שאין מה להתבייש לאותם אנשים שיחד איתי מובילים את הארגון.
במבחן התוצאה אני חושב שבחרתם אנשים טובים מאוד.
אני חושב שאין מבחן יותר קובע מאשר מבחן התוצאה.
אני מסתכל על הביזור הרחב של גרנות, שמארגון קניות שבא לשרת את המשקים צמחה לאימפריה גדולה. ליתרון הגודל יש גם חיסרון מסוים? לפעמים האינטימיות קצת הולכת לאיבוד.
לכל חברה, וכל פעילות שבה אנחנו שותפים, יש חיים משלה. יש לה ארגונים ניהוליים משלה. וגרנות, כארגון-על, מתווה את הדרך. יש לו את הפיקוח-על, יש לו את האחריות-על, אבל לכל ארגון יש את מוסדות הניהול שלו, יש את אסיפת המשקים שלו, יש ההנהלה שלו והוא האחראי.
אכן, אני אתן לך דוגמא. חברות, בדרך כלל יש להן דירקטוריונים מקצועיים של משהו בסדר גודל של 10-12 חברים. ההנהלה הציבורית של גרנות, שמתכנסת פעם בחודש, מונה כ- 25 חברים, שמתוכם 5 הם מנהלים בתוך הארגון, כולל אני, אבל 20 הם נציגי ציבור. עכשיו, יש מעט מאוד החלטות שמקבלת ההנהלה. ההחלטות הן בקשת פעילות. אבל התפקיד המרכזי שלה, כפי שאני רואה אותו, זה הדו-שיח שקיים בינינו המנהלים לבין החברים שליחי הציבור. אנחנו מספרים על כל מה שקורה בארגון, על התוכניות שלנו, על המחשבות שלנו, מהן הבעיות, מהן הדילמות שעומדות על סדר היום.
אתה רואה איזה תדמית זה בנה לך? אם אתה נוהג בחוכמה כמו שאני שומע, ואתה בעצם אומר: אני מראש מתכנן את הדברים כך שבאמת אני אדע להגן על התזה. כשאני מביא משהו אני מביא אותו עם רציונאל, ואני מאמין בו, וכו' וכו'. ואני לא אביא משהו שיש בו אולי התלבטות של האחרים.
אז בעצם זה יוצר עם הזמן, עם השנים, 20 שנה, נכון איציק?
אכן, אכן.
עם השנים זה כבר יוצר איזושהי תדמית שהבנאדם הוא בוא נגיד "כל יכול", הוא מביא החלטות, הן מתקבלות ואפשר לרוץ קדימה.
יש מי שרואה את זה כך. אני לא פעם חושב לעצמי: חבל, חבל שנושא מסוים שחשבתי והוא לא הגיע לידי העצמה, חבל שלא עשינו אותו, פספסנו. אבל ככה זה בחיים, אנחנו בנויים לאורך הדרך מהמון פספוסים קטנים וכמה הצלחות, ואני חושב שזאת הדרך הנכונה. יש מספיק מה לעשות בתחומי הקונצנזוס, ואנחנו נוותר אם אין בשלות. ואולי אם הייתי מתעקש, אולי גם הייתי נכשל. לכן אני חושב שיש פה מנגנונים של איזון. כן, אני מודע לתדמית אבל העובדה שלאורך 20 שנה קיבלתי פעם ועוד פעם ועוד פעם את אמון הציבור, ובקונצנזוס רחב, להמשיך בתפקיד, על כך אני חב תודה לציבור, ואני חושב שהציבור לא מאוכזב ממה שנתתי לו.
כשאתה אומר: "יש דברים שהם מאוד משמחים אותי, מרגשים אותי, גורמים לי להרגיש טוב", איזה דברים בתוך העבודה אתה מרגיש שעושים לך את זה? רק הצלחות, או שיש עוד דברים קטנים?
מצד שני הקיבוצים התחילו לחשוב על כל מיני אפשרויות של שיתופי פעולה והשכרת שטחים, מה שנוגד את תפיסת עולמנו ואת שליחותם של הקיבוצים כמי שמחזיקים בקרקע כדי לעבד אותה ולפתח בה חקלאות. ואז נכנסנו כשותפים עם הקיבוצים לנטיעת מטעי אבוקדו. אנחנו נטענו למעלה מעשרת אלפים דונם מטעי אבוקדו בשותפויות עם כ- 16 קיבוצים, ומעל 3,000 דונם מטעי הדרים בשותפויות עם קיבוצים.
וכשאני בא ואני רואה את האדמה שהייתה אדמה חשופה, ועליה ניטע מטע אבוקדו חדש, ירוק, מתפתח ויפה, זה עושה לי טוב בלב. בדיוק כמו שאני בא לחנוכת מגדל ייצור חדש במכון תערובת אמבר דרום בצומת דביר, זה עושה לי טוב בלב. אז אני מאוד אוהב לראות דברים שמתפתחים, דברים שיוצרים, אני אוהב לעמוד על פיגום של בית שיוצקים, ולראות את הדברים שנעשים.
עשייה, עשייה עם תוצאות בשטח. זה בעצם מה שאתה אומר. אתה יודע, אבוקדו, אני מעודד אותך ואת כל מי שעוסק באבוקדו לנטוע כמה שיותר אבוקדו. אני לבד יכול לחסל מטע אבוקדו בעונה, אוי ואבוי אם זה ייגמר.
איציק, כשאתה מודד הצלחה שלך, יש לך מדדים ששמת לך, יש דברים שאתה אומר: אלה הדברים שאני מסמן כהצלחה?
בוודאי. לכל אחד מהפעילויות שלנו אנחנו מעמידים, לכל זמן, יעדים של צמיחה והתפתחות.
לא מדבר על היעדים של המפעלים. אני מדבר על שלך. כשאתה אומר: בשבילי הצלחה זה לא רק הצלחה של המפעלים, אלא משהו ברמה האישית.
ברמה האישית זה קודם כל במעגל הקטן שלי, המעגל המשפחתי. יש לי היום שמונה נכדים. ארבעה ילדים. המעגל המשפחתי הוא מעגל מאוד חשוב. כולם גרים איתנו בקיבוץ, אנחנו עושים ארוחות יום שישי אצלנו בבית כל שבוע.
הרחבת את הסלון קצת?
הרחבנו את הסלון. הכל בנוי כדי שהקן המשפחתי יוכל להעניק מחומו לכל הגוזלים.
זאת אומרת שערך מאוד חשוב אצלך זה עניין המשפחה
המשפחה. אני מאוד אוהב את הבית, את הגינה מסביב. אנחנו אוהבים לטייל ביחד, אנחנו יוצאים כל שנה לחופשה עם כל הילדים והנכדים.
אף פעם לא הייתה לי בעיה של זמן.
באמת?
כן. זמן זה שאלה של סדר עדיפויות, ואני משנה את סדר העדיפויות בהתאם לצרכים. יש מצבים שבהם המשפחה דורשת יותר. לצערי הייתה לי תקופה שגם אימי וגם אחותי זיכרונם לברכה היו חולות בסרטן, והקדשתי ימים לנסוע איתן לטיפולים וכל מה שצריך. כנ"ל גם היום, אם יש איזשהו צורך לטוב ולרע במשפחה, זה קודם כל.
וגם בעבודתי. יש פעילויות שאין סיבה שתתערב ותפריע להתנהלותן כשהן מתנהלות כראוי. לעומת זה, כשיש איפשהו בעיה, אז אתה צריך להיות במקום הנכון.
מאחר ובעברי, או לאורך כל תקופות חיי, חלק גדול מאוד לווה תמיד גם בשירות הצבאי, במילואים התקדמתי ממ"מ בסדיר עד לסגן מפקד חטיבה במילואים בצנחנים, ולאורך כל הדרך, תמיד היו לנו דיונים על מיקומו של המפקד בקרב. והתשובה תמיד הייתה: הוא צריך להיות במקום שממנו הוא יכול לקבל את ההחלטות הנכונות, להוביל את האנשים ולהכריע את הקרב. אז כך גם בניהול, אתה צריך להיות תמיד במקום הנכון ובזמן הנכון. לפעמים זה בראש הכוח ולפעמים זה במקום שבו יש פצועים וצריך לטפל בהם, ולפעמים זה במקום שבו צריך לעשות את האיגוף ולהגיע בדרך אחרת אל היעד.
תראה, קודם כל אני חושב שהצבא זה דבר מאוד יסודי בביטחון החיים שלנו כאן במדינת ישראל. הייתי שותף הרבה שנים בעשייה צבאית במקביל לעשייתי בחיים האזרחיים. הייתי שותף במלחמות. מלחמת ששת הימים עוד בסדיר, מלחמת יום כיפור, הרבה מאוד קווים, ואני יודע מה המשמעות ומה האחריות. ואני חושב שאת האחריות הזו עושים טובי האנשים שלנו, וכרגיל, יש גם טעויות ויש גם אגו ויש הכל. אבל מעל הכל יש אחריות. ואני יכול להגיד שמהמחשבה הצבאית ומהדרך הצבאית של מנגנוני הפיקוד, וגם פה- פיקוד בצבא, אני יודע שיש חשיבות עצומה לדרגות על הכתפיים, אבל יש חשיבות הרבה יותר למנהיגות שנובעת מאישיותו ומיכולתו של המפקד, של המנהיג.
בוא נבחר לנו שיר
אז אם דיברנו על הצבא, בוא ניקח עכשיו "החיטה צומחת שוב" של הגבעתרון, שזה שיר שמתחבר אצלי לאחר מלחמת יום כיפור, שליווינו את עשרות החללים שלנו לקבורת עולם בקיבוציהם, ואני זוכר את ההלוויה הגדולה בקיבוץ בית השיטה
שדות שפוכים הרחק מאופק ועד סף
וחרובים וזית וגלבוע
ואל ערבו העמק נאסף
ביופי שעוד לא היה כמוהו
זה לא אותו העמק, זה לא אותו הבית
אתם אינכם ולא תוכלו לשוב
השביל עם השדרה, ובשמיים עיט
אך החיטה צומחת שוב
כן החיים מורכבים ממעגלים, מעונות השנה, מהצלחות, גם מכישלונות, ממבחנים, אבל תמיד אנחנו זורעים את השדות, משקים אותם והחיטה צומחת שוב, ואנחנו רוצים לקצור אותה.
אתה מיישם את זה גם ככה ביום יום?
אני חושב שכן.
איך אתה מנחיל ערכים למנהלים? אני מסתכל עליך ורואה אדם צנוע, מנהל מחזורי כספים כאלה גדולים ומתייחס אל עצמך כאדם, מתייחס לאנשים כאדם מהשורה. איך מנחילים ערכים כאלה גם כלפי מטה?
ואתה בוחר בה בדרך שאתה פועל למען הכלל, אבל אני לא יכול לבוא ולהגיד שאני לא פועל גם למען עצמי ורוצה למלא את המאוויים שלי, ולהגיע לסיפוק ולהצלחה באופן אישי. כן. וזה מה שמביא אותי לרצות להוביל, ולהוביל עשייה ולהוביל אנשים, ולהתוות דרך.
כמו שאני יכול להיות מאוד נחוש במאבק למען הצלחה של מפעל כזה או אחר, אז אני גם שותף, שותף על פי דרכי לבניית דרכנו המשותפת בקיבוץ. יש לי עמדות מאוד נחושות לגבי איך צריך להיראות קיבוץ ואיך צריכה להיראות החברה הקיבוצית המשתנה והמתפתחת.
כן, אני לא יודע בדיוק מה זה ערכים, זה לא שאתה יום אחד מתעורר בבוקר ואתה יודע מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול. זה דברים שמתפתחים, והם קיימים כל יום ונבחנים כל יום בכל המעגלים שלהם, ואתה הולך על פי איזושהי דרך שאתה בוחר בה.
קודם כל זה נכון, קיבוץ כמו כל חברה אחרת, יש בה הכל. יש בה קינאה, ויש בה אגו ויש הכל. אבל זה קיים בכל מקום. אני כמובן, כמי שמוביל לא פעם גם בקיבוצי, נתקל בזה. אבל גם פה, דרך אגב עוד מילדותי אני טיפוס מרדן ולא מקבל דברים כהווייתם, ומחפש דרך ולא מפחד משינוי מצד אחד, מצד שני אני לא מקעקע או חושב שכל דבר שהיה צריך לקעקע אותו, צריך לשנות.
צריך לתת המון כבוד למה שהיה, אבל להיות עם מספיק אומץ כדי לשנות. וכשאתה רוצה לעשות משהו, תמיד יש כאלו שינסו לתקוע מקלות בגלגלים, ויפריעו, וכן הלאה. וגם פה, מעצם העובדה שאני רואה שאפשר להתקדם ולהוביל החלטות ולעשות דברים אני אומר לך, שמע, אין דבר שנותן לי יותר סיפוק מאשר היום, שארבעת ילדיי חיים יחד איתי בקיבוץ, ורואים בקיבוץ של היום מתאים והולם לדרכם גם להמשך. ואני חושב שזה יהיה נהדר אם כך יהיה גם עם נכדיי.
אתה איש של חזון, וכשאתה מסתכל על הקיבוץ לטווח ארוך אתה רואה את אותו קיבוץ קיים? אתה חושב שהוא יהיה אחר לגמרי?
שמע, קיבוץ זו צורת חיים שחיים בה אנשים. והקיבוץ של שנות ה- 20 של המאה הקודמת הוא וודאי לא יהיה קיבוץ של שנות ה- 20 של המאה שבה אנחנו חיים. אבל הוא צורת חיים שמתאימה את עצמה לאנשים שחיים בה. היא הייתה כזאת והיא כזאת. תמיד יהיה פער בין מה שירצו להוביל הקיצוניים לבין הקצב של עיכול והיכולת של חברה להשתנות. יש בזה גם משהו מאוד חיובי. כי לא כל גל חולף משנה את היסודות.
אבל כשהם צריכים להשתנות, וכשצריך להתאים את חיי החברה, הקהילה, לתנאים הסביבתיים המשתנים, כל עוד הקיבוץ ישכיל לעשות את זה הוא יהיה צורת חיים. יש מי שאומר שזה כבר לא קיבוץ. אני הרבה שנים חי בקיבוץ, אז אני זוכר הרבה שינויים שעברו בקיבוץ, שבאו באסיפה ואמרו "זה כבר לא קיבוץ". אז נכון, זה כבר לא הקיבוץ של פעם, זה הקיבוץ של היום, והקיבוץ של מחר הוא יהיה משהו שונה
דרך החיים והשקפת החיים שלי מלווה אותי בכל המעגלים שבהם אני נמצא, זה לא משהו מיוחד. תראה, אני לא מודד את עצמי ברמת המשכורת או בהטבות הכלכליות האישיות שאותן אני מקבל. אני רוצה כמו כל אחד אחר לקבל את השכר המגיע לי, ואני מניח שברמות השכר בקיבוץ המופרט היום, השכר שלי הוא יותר גבוה מאשר רוב חברי הקיבוץ. אבל הוא רחוק בהשוואה לפוטנציאל שכר של מנהל במוטת הניהול שיש לי בשוק החוץ קיבוצי. זה לא מעסיק אותי, כי מעסיקה אותי הרבה יותר היכולת להוביל, ולנהל, ולהיות מסופק ממה שאני עושה בדרכי.
אני מסתכל על השעון בעצב כי אני רואה שהזמן ככה הולך ומתקצר.
זו, דרך אגב, תופעה שמאפיינת את כל מה שאנחנו עושים. הזמן ממשיך לעבוד כל הזמן בקצב שלו.
למה? למה זה קורה? אי אפשר לעצור את השעון?
לא צריך לעצור
סטארט אפ ישראלי?
לא, לא, לא. בגלל שהזמן הולך ואוזל, אנחנו צריכים לנצל אותו בצורה המיטבית.
אז האוטו שלנו גדול וירוק, ואנחנו על האוטו של תנובה היינו, ואנחנו נמצאים עליו. אני חושב שהשותפות של הקיבוצים בתנובה היום, אני מקווה שהיא תמשך להרבה שנים, תוביל לאינטגרציה הנכונה הזאת של החקלאי, של הרפתן ברפת ובקיבוץ, של המפעלים האזוריים שמחזקים את המערכת החקלאית, במקרה הזה את הרפת או את הלול, ואת החברה שתנובה מייצרת את המוצרים לאזרחים. האינטגרציה הזאת, והשליטה על כל חוליות הייצור של המוצרים החקלאיים, היא אחד מהיתרונות של הקואופרטיב שאנחנו, ואותו אני מוביל, כי אני מאמין שזאת הדרך של חקלאים להיות האחרון בשרשרת הערך. להיות שותף לכל אורך שרשרת הייצור וליהנות ממנה, ולא להיות המסכן שבסוף שרשרת הערך.
בהחלט. עוד פעם, זה בא מתוך השקפת עולם ואותה התוויית דרך. אני חושב שהרצון של הקיבוצים, של החקלאים, להישרד ולשמור על רמת חיים סבירה, ולשמור על מקומם על מפת הייצור, ואם תרצה גם על בבואת המדינה. לא דיברנו על תפקידה של החקלאות, החקלאים וההתיישבות הכפרית במדינה גם מבחינת יישוב הארץ, גבולות, גם מבחינת אקולוגיה. ארץ ירוקה, ריאות ירוקות, כל הדברים האלו הם דברים מאוד חשובים גם ברמת הקהילה שחיה, אבל גם ברמת כלל אזרחי המדינה ודמותה של המדינה, והצבע של המדינה. כן, אנחנו רוצים לצבוע את המדינה בירוק.
להמשיך. להמשיך לייצר, ללכת בדרך, ואני חושב שזו דרך שאין לה סוף, וזו דרך שאתה תמיד יכול לייצר עוד ועוד. וכל שלב, כל דבר שאתה עושה, אתה כבר רואה את השלב הבא, ואת האפשרות הבאה וזאת דרך שאין לה סוף
בוא נלך לאגדת דשא, אגדת דשא אתה יודע איפה אצלי זה מתחבר? אני הרי בן קיבוץ ואני זוכר פשוט את השעות האלו שהיינו יושבים על הדשא ו...
ומתחילים עם הבנות
ומתחילים אגדת דשא, בדרך כלל הבנות היו קוראות לשיחה על הדשא "על המשבר"
איציק תודה.
זה חלק מההוויה של שנות הנעורים שלי
המון תודה שבאת